Wednesday, August 25

Garisan...

Seronok gak tengok citer nie tadi. 2 kali dah ditayangkan cuma malam nie berkesempatan menontonnya sampai tamat, xtau nape malam nie x mgantuk.

Citer "Garisan" nie agak mnarik perhatianKu. Mesej yang disampaikannya ialah kita sbg manusia yg lemah,kerdil,hina ini tidak selayaknya menghukum hamba Allah lain di muka bumi ini. Tetapi dalam keadaan sedar atau x mudah saja kita menjatuhkan hukuman pada orang lain. Misalnya, pandang hina pada pekerja GRO (watak Ayu dlm cter nie) dan menganggap jijik di dlm masyarakat. Sedangkan kita xpnah ambil tau apa punca dan kesulitan yang dihadapi oleh nya. Kita berasa diri cukup sempurna / "Insan Terpilih" / paling mulia, suci,bersih berbanding orang lain. Menganggap semua kesalahan adalah dipihak orang lain, penjahat, menipu, hinggalah sanggup mengatakan orang lain adalah munafik, langsung x pduli perasaan orang lain. Sebenarnya itu semua bisikan daripada musuh azali manusia.

Jagalah lidah kita yang tak bertulang ini, jangan mudah menyatakan sst yg bkn hak kita. Kerana lidah inilah juga kita berkasih sayang tetapi kerana lidah ini juga terputus hubungan sesama manusia.
Tambahan pula dalam agama kita sememangnya menganjurkan toleransi yang cukup tinggi dan lebih berlemah lembut. Bukan dengan kekerasan fizikal mahu pun mental dan emosi.
Ingatlah ikrar Iblis " Aku akan mendatangkan dan menyesatkan mrk dr dpn dan blkg. Akan ku sesatkan anak cucu Adam ...."
Semoga aku dilindungi daripada insan yang mudah menjatuh hukum sesuka hati dan dijauhkan daripada termasuk dlm golongan ini....Sesungguhnya hanya Allah s.w.t saja yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
HOT NEWS